Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Koken op locatie tijdens Corona tijd

We spraken met thuiskok Klaas Culinair wat voor zijn bedrijf de corona crisis betekent. Klaas geeft in een telefonisch gesprek aan dat de maatregelen zijn bedrijf enorm hard hebben geraakt. Vrijwel alle reserveringen voor april, mei en ook voor een groot deel in juni werden geannuleerd omdat mensen het toch niet aan durfden.

Maar ook nu (28 juni) komen er nog annuleringen binnen, van grotere partijen die later dit jaar plaats zouden vinden. Gelukkig zijn er ook veel mensen die reserveringen verplaatsen naar volgend jaar of dit najaar. Hopelijk kan het dan weer, dus de klant zijn we niet kwijt. Maar mensen verplaatsen altijd naar datums dat we anders ook al bezet zouden zijn geweest. Dus die omzet zijn we wel kwijt.

Nu komen er gelukkig ook nieuwe reserveringen binnen. Het betreft veelal kleine gezelschappen. Normaliter kookt Klaas diners op locatie vanaf 8 personen. Nu wordt Klaas vaak benaderd door kleine groepjes van maximaal 8 personen. Soms zijn het ook twee gezinnen, mensen plaatsen dan 2 tafels in de woonkamer met anderhalve meter afstand. Bedienen doen we op dit moment niet. Gasten moeten (klinkt verschrikkelijk) zelf hun borden halen en terugbrengen.

Wel merkt Klaas dat heel veel mensen echt op zoek zijn naar mogelijkheden wat wel mag. Iedereen wil erg graag. Ik voorspel als de maatregelen rondom uit eten gaan verder versoepeld worden dat we het erg druk gaan krijgen.

Het voordeel van kok aan huis zijn t.o.v. een regulier restaurant is dat ik kook vanuit huis. Ik heb dus niet een pand wat doorlopende kosten met zich meebrengt. Dus toen de maatregelen van kracht waren, had ik maar nog erg weinig kosten. Maar natuurlijk in zijn geheel geen opbrengsten. Ik had heel kort daarvoor nog overwogen om een kok vast in dienst te nemen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Staat tegenover dat het als eenmansbedrijf wel lastig is om op te schalen in geval van veel aanvragen.

Met de kennis van nu kijkt Klaas best tevreden terug op hoe hij de lockdown wist te overleven. Veel tijd voor andere zaken waar je je anders niet van bewust bent. Veel tijd voor de kinderen en voor familie. En lesgeven aan de kinderen, ook toch best mooi om te zien van dichtbij wat daar allemaal voor moet gebeuren. Maar nu moet er niet nog een lockdown komen, dat zou het bedrijf als er geen maatregelen vanuit de overheid zijn toch erg uit balans brengen.

Over Dirty Disco

Wie ik ben en wat het is dat ik doe. Lees je hier op mijn blog. Ik wil je guide in het leven zijn. Je helpen met het vinden van de beste versie van jezelf. Johnny Rain is een mindset. Deze zul je moeten leren door met mij in zee te gaan. ;-)

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op juni 29, 2020 door in Blogs en getagd als , , , .
Kookgek Wilma

Lekkere en smaakvolle recepten.